Rüya gibi bir vintage karavan Rosie, İngiltere'de düğünler için kiraya veriliyor. © www.caravanphotobooth.co.uk |
Pek çok sürücünün gözünde büyüttüğü römork çekme işinde biraz tecrübe birikimim vardı ve ilk günler çekme karavan sahibi olmanın bana daha çok uyacağını düşünüyordum.
"Hayal kur!" demek herhalde bu demek oluyor? © www.coolercamping.co.uk |
Türkiye'de üretim yapan bilindik markaların tamamına yakınıyla yüzyüze, telefonla ya da yazışarak iletişime geçtim. Ne yazık ki ilk defa karavan sahibi olacak bir kişiye tarafsız bilgi verecek kuruluş sayısının bir elin parmak sayısından az olduğunu söyleyebilirim.
Üretim bandı çekme karavana yönelik olan marka, motokaravanları kötüleyerek "pazarlama" yapıyor. Diğer tarafta da tam tersi söz konusu.
Siz tecrübesiz bir müşteri olarak ya cevval satıcının kurbanı olacaksınız ya da bütün söylenenleri alt alta yazıp bir ton kafa patlatacaksınız. Bu aşamada ticari kimlikten bağımsız yorum yapabilecek tecrübeli karavancılarla sohbet etmenin çok faydasını göreceğinizi düşünüyorum. (Yeri gelmişken, Ulusal Kamp ve Karavan Federasyon Başkanı Sayın Erdal Ötügen'e bana ayırdığı zaman için teşekkür ederim. Ayrıca kendisi Rock FM 94.5'te yayınladığımız Radyo Cografika'nın da konuğu olup karavancılıkla ilgili pek çok soruyu yanıtladığımız bir program yapmamızı sağladı. Programı dinlemek için buraya tıklayınız. )
Satın almadan önce bir kere kiralamak iyi bir fikir olabilir. © www.gowinnebago.com.au |
Çekme Karavanlar
Öncelikle, eğer römork çekmek konusunda tecrübesiz olduğunuzu düşündüğünüz için bu tip bir karavan sahibi olmaktan çekiniyorsanız, kesinlikle kafaya takacağınız şey bu olmasın derim. Biraz teorik bilgi ve sonrasında uygulamayla altından kalkılabilecek bir iş römork çekmek.
Çekme karavanların ilk akla gelen avantajları 750 kg. ağırlığa kadar olanlarının vergiden ve sigortadan muaf olmaları, park ettikten sonra otomobilinizle daha rahat seyahat edebiliyor olmanız ve işletme maliyetlerinin yanı sıra satın alma maliyetlerinin de düşük olması. Bu genel söyleme şu sorularla yaklaşmanızı öneriyorum: "Kaç metrelik çekme karavan 750 kg. ediyor? Bana kaç metrelik bir çekme karavan yeter? Üreticinin fiyata dahil olarak verdiği standart özelliklere ek olarak ben ne istiyorum? Bunları da ekleyince karavanım kaç kilo oluyor?" (Çekme karavan üreticilerinden bazıları fiyatları düşük, karavanı da hafif gösterebilmek için neredeyse bir kabuktan oluşan ürünlerle karşınıza çıkıyor ve karavanlı yaşamın günümüzdeki vazgeçilmezleri olan güneşten şarj sistemleri, depolar, hidroforlar gibi şeyleri opsiyon olarak sunuyorlar. )
Tipik bir alkovenli karavan. © Trip Advisor |
Ders gibi olacak ama en özet haliyle bu başlık da kendi arasında ikiye ayrılacak: Alkovenli ve Alkovensiz motokaravanlar. Karavana dönüştürmek üzere aldığımız herhangi bir sıradan bir minibüs, kamyonet ya da panelvanın tasarımını ve ruhsatını değiştirdiğimiz son hali tanımlayan kavramlar bunlar.
İçi boş bir panelvanı alıp, yaşam mahallini oluşturacak mobilyalar, su-elektrik tesisatını döşediğinizde alkovensiz bir motokaravana sahip oluyorsunuz. Yani eğer özel bir kaporta değişimi yapmadıysanız, aynı model bir panelvanın ölçülerinin el verdiği iç hacme sahip olduğunuz, sac kaportayla çevrili bir karavanınız oluyor.
Aslında "sürücü mahalli üzerinde asma kat" olarak tanımlayabileceğimiz sabit bir uyku bölümünü ifade eden "Alkoven" de diğer tipe adını veriyor. Bunları uzaktan gördüğünüzde, havaleli ve bombeli, kaplumbağayı andıran yapılarıyla diğerlerinden kolaylıkla ayırt edebilirsiniz. Ayrı bir yatak odasının mekana verdiği ferahlığın yanına bir de yanlardan 30 ila 50 cm, geriye doğru da tasarıma bağlı olarak metre bazında çok daha uzun olan bu tipteki motokaravanlar adeta 2 oda 1 salon ev gibi ferah oluyorlar.
Bu bölümü sonlandırırken bir de "Campervan" diye anılan, içinde gecelenebilecek, portatif tuvaleti ve minik bir mutfağı olan ufak minibüslerden yapılan şirin motokaravan türüne de bir selam yollamamak olmaz tabi ki...
Çekme Karavana Karşı Motokaravan
Şöyle bir kafa kafaya tokuşturup, birbirlerine karşı üstünlüklerini ve zayıflıklarını görelim:
Motokaravanlar, adı üzerinde motorlu taşıttır ve güzide vergilerimizden olan "Motorlu Taşıtlar Vergisi"ne tabidirler. Bir de "Zorunlu Trafik Sigortası" vardır. Bu sayılanlardan ilki 6 ayda bir, ikincisi de senede bir ellerinizden öper. Yazının hazırlandığı dönem itibariyle bunlara toplam 3.000 TL gibi bir bütçe ayırınız. Emin olunuz ki fazlası olur eksiği olmaz. Çeşitli karavan dernekleri özellikle panelvanların motokaravana dönüşmesi sonrasında adaletsizce ve anlamsızca yükselen sigorta maliyetlerinin düşürülmesi için çaba sarf etmektedir. Allah (CC) yardımcıları olsun, yolları açık olsun, gazaları mübarek olsun! (Bu başka bir yazının konusudur, kendimi tutuyorum diğer maddeye geçiyorum.)
Geriye dönen koltuklar dar mekânlarda iyi bir çözüm olabiliyor. © Moda Karavan Arşivi |
Haftasonu tatillerinde ufak bir çekme karavan çok keyifli olabilir, güvenli bir yere park edebiliyorsanız etraftaki gezilerinizi sadece otomobilinizle giderek yapabilirsiniz. Böyle bir karavanı oldukça ucuz fiyatlara satın almanız mümkün olacaktır. Çeki demiriniz yoksa 1300-2000 TL'lik bir ek maliyeti hanenize yazıyorum. Buna karşılık bir motokaravanınız varsa kaplumbağa gibi olduğunuzu söyleyebiliriz. Siz nereye, ev oraya!
Bu havada karavandan çıkmak isteyenler? © Moda Karavan Arşivi |
keyifle okudum karavanlarla ilgili goruslerinizi. devaminda neler yaptiginizi da ogrenmek isterim yazarsaniz
YanıtlaSilçok güzel bilgiler vermişsiniz gerçekten... umarım bir gün karavanım olur ve daha detaylı bilgiler alırım sizden.
YanıtlaSil