24 Ocak 2016 Pazar

Karavanı kendimiz mi yapalım? Karavancıya mı gidelim?

Bir çekme karavan röntgeni.
Kendi karavanını inşa eden bir şahsın hikayesi.
Jalopnik.com
Karavan denince aklımıza gelen popüler sorulardan biriyle daha karşınızdayız saygıdeğer okuyucu: "Kendi karavanımızı yapamaz mıyız?"
Size bu naçizane satırları karalamadan önce Google'a "kendi karavanını yapanlar" yazdığımda 66.800, bunun Anglosakson dilindeki meali olan "making your own campervan" yazdığımda da 1.470.000 sonuç çıkmaktaydı.

Kısacası, şundan emin olabilirsiniz ki bu soruyu sormayı akıl eden ilk insan evladı siz değilsiniz. Eli biraz işe yatkın, kendine güvenen ya da en azından biraz merakı olan herkesin yapabileceği bir iş olduğunu söyleyebiliriz bir karavan inşa etmenin.
Hele ki bir şeyleri yetiştirip bitirme derdinde değilseniz ve sadece bir şeylerle uğraşıyor olmaktan hoşlanıyorsanız... Bu işin, deneme yanılmadan korkmayan birisinin, yanına saz arkadaşlarını da alarak "bismillah" derse, önünde sonunda bitireceği bir şey olduğunu kanıtlayan yüzlerce videoyu Youtube'da izleyebilirsiniz.

Bizim Cografikavan'ın (O da ne?) hikâyesine gelirsek, ben daha önceden çok iyi işler çıkardığını gördüğüm ve güven veren bir markayla çalışarak karavanı üretmeye karar verdim. Deneme-yanılmayla kaybedecek zamanım yoktu, ilk defa yapacağım bir işte bol bol yanlış iş yapma ihtimali de çok yüksekti. En önemlisi, karavanın en kısa sürede yola çıkması gerekiyordu ve malumunuz, içinde yaşamaya başlayacaktım. Ayrıca bilinen bir marka tarafından üretilmiş karavanın ticari değerinin de daha yüksek olduğu aşikâr. Yani, ben bir karavancıyla çalışmaya karar verdim.



MARANGOZUM, ÖYLEYSE KARAVANCIYIM (!)

Becerikli eller, mutfak dolabını
kendileri yapıyor.
© Seferimucip.com arşivi
Katlanır koltuk dediğin de
böyle bir şey aslında.
© Seferimucip.com arşivi
Karavan satın almak isteyip de üç-beş tane karavan gören herkesin ilk fark edeceği şey, iç mekânı güzel gösteren şeyin öncelikle marangoz işçiliği olduğu. Hele ki karavan hakkında hiçbir şey bilmeyen bir kişi sizi ziyarete geldiğinde sizce neye bakar? Yok camlarınız Dometicmiş, musluklarınız Dominoxmuş da aküleriniz Victronmuş ya da denge ayaklarınız Al-Koymuş umurunda olmaz. Misafir, dolap kopaklarının yuvarlak dönen köşeleri, evindeki kadar büyük mutfak tezgâhı, gerçekmiş gibi görünen ahşap kaplamaya bakıp hayran kalacaktır...

Bu nedenledir ki marangozluk becerisi olan herkes birdenbire karavan inşa edebileceğini düşünür. Haklıdır da ama kendi karavanını inşa etmek başka, karavan yapıyorum diye piyasaya çıkıp müşteri peşinde koşmak başka. "İyi marangozdan kesin iyi karavancı olur" diye bir önermeyle hareket etmeyin sakın! Şeytan ayrıntıda gizlidir.

İşte bu noktada buralara kadar gelmiş de bu satırları okumaya başlamış okuyucu, benim çektiklerimi çekmesin, lüzumsuz tiplere değerli zamanını ayırmasın diye başımdan geçenleri bir bir anlatmayı borç bilirim.

Adamlar hakkaten de bitirmiş dolabı.
Çok güzel değil mi?
© Seferimucip.com arşivi.



KİME YAPTIRALIM ŞU KARAVANI?
Bizim tasarımda Solid Works kullanmak hangi öğe için ne kadar
hacim ayırdığımızı görmemizi çok kolaylaştırdı.

Karavan üreticime karar verirken genel olarak şu şekilde eleme yaptım:
1) Pek çok karavan üreticisi meslektaş rakiplerine olumsuz şeyler söylemek üzerine kurulu bir "pazarlama stratejisi" içinde, bu tavırda olanları peşinen eledim, midemi bulandırdılar.




2) Çok azı sizi dinleyip çözüm üretmek yanlısı, hepsi en iyiyi biliyor, hepsi sizin ihtiyaçlarınızı sizden iyi biliyor. Opsiyon sunamayanları, hazır paket dayatanları eledim.

3) Çekme karavancı motokaravanı kötülüyor, motokaravancı çekme karavan kullanışsız diyor. Bu tipleri de eledim. (Çekme karavanının sağlamlık testini, uçan tekmeyle karşımda yapan güzide insanı hayatım boyunca unutmayacağım.)

4) Karavan üreticileri içinde çok iyi marangozlar var ancak gerek işçilik gerek malzeme bilgisi açısından, hareket eden, titreşen ve burulan bir mekanı döşemek konusunda bilgili olmayanlar var. (Lüzumsuz ağır ve uygunsuz malzeme seçimi yaygın - MDF ve her yere kutu demir profil kullananların mekânından koşarak kaçtım. Karavanınızda kesinlikle MDF olmasın, hemen her şeyi su kontrasından yapabilirsiniz. Sağlam olacağı düşüncesiyle bolca demir kutu profil kullanmak size sağlamlık ama buna karşılık ağırlık getirecektir. Zırhlı banka minibüsü yapmıyoruz. Hafif, esnek ve sağlam malzeme arayışında olun. Aracınızın tescilinde yazan izin verilen toplam ağırlık kısmına dikkat edin.)

5) Ruhsat dönüşümü konusunda destek vermeyen, iş üstlenmeyen üreticileri eledim. (O bana karavanı yapıp verecekmiş, ben Makine Mühendisleri Odası'na, TSE'ye, TÜV'e ve Trafik Şubesi'ne gidecekmişim. İsteyen buyursun ben tutmayayım...)

6) Bana araç dayatanları, zorla kendi istedikleri aracı donatmaya çalışanları eledim.

7) Atölyesine girme şansım olmayan üreticileri eledim.




KARAVAN KİŞİYE ÖZELDİR


Karavan üretimi o kadar özel bir alan ki, hobileriniz, eşyalarınız, seyahatlerinizi planladığınız bölgeler ve daha onlarca detay sizin için en iyi karavanın hangisi olduğu sorusunun cevabını değiştirebilir.


Otomotiv endüstrisine yaptığı tasarım işleriyle bilinen Makine Mühendisi Hakan Balaban, kafamdakileri Solid Works'te çizdiği projeye aktardı ve üreticimize öyle gittik.



MODA KARAVAN



360 derece döndürebildiğiniz
interaktif PDF'ler gerçekten ne kadar
yeriniz olduğunu anlamak için çok kullanışlı. 
Yukarıda saydığım kriterlere göre onlarca telefon konuşması ve bir sürü şehir dışı ziyaret yaptım. Ortaya çıktı ki ruh sağlığımı bozmadan, bu işi yapsam yapsam Moda Karavan'ın İstanbul Kartal'daki atölyesinde yaparım.

Gittim adamlarla tanıştım, konuştum... Her şeyden önce ekip halinde çok güleryüzlü ve olumlu insanlar. Öncelikle sizi dinliyorlar ve çözüm üretiyorlar. Sahibinin kedisine ve köpeğine ayrıca yer yaptıkları karavanlar bile üretmişler. Her müşterinin ihtiyacına özel tasarım yapıyorlar, "Bizde böyle abi" gibi bir tavırları yok. Bu nedenle sizi seri üretim tip projeler almaya zorlayan ve en ufak değişiklik talebine ağır faturalar çıkaran üreticiler gibi davranmıyorlar. Her türlü marin ve karavan aksesuarı satın alabileceğim marka temsilcilikleri var. Her hallerinden işlerinin karavan olduğu belli olan bir marka. Üstelik mekânları da Kartal metro son durağa birkaç yüz metre mesafede, gitmesi çok kolay. Eğer karavan sahibi olmak gibi bir derdiniz varsa, mutlaka gidip bir Hüseyin ve Hüsamettin Topçu'nun çayını içmenizi öneriyorum. En azından fikir alırsınız.

Elbette diğer üreticiler arasında da çok değerli, yardımsever, karavancı dostu kişilerle karşılaştım. İzmir bölgesinde Yaban Karavan ve  İmaj Karavan dikkatimi çeken markalar oldular.


SONUÇ

Moda Karavan'ın ürettiği karavanın yani
bizim Cografikavan'ın içi.
Benim tecrübem gösterdi ki, karavan işinde malzeme kalitesinin standardından bahsedilebilir ama tasarım standardı diye bir şey yok.

Karavan dendiğinde mutlaka bahsi geçen, seri üretim (HYMER, ADRIA vb) karavanlar da kuşkusuz çok güzel ve kaliteli. Ancak bu ürünlerin fiyatlarının yüksekliğini bir tarafa bırakırsak, tamamen bana göre tasarlanmış bir karavana sahip olmayı, yanına gidip de çayını içerek üretim aşamalarını görebildiğim yerli karavancıyla çalışmayı her şekilde tercih ederim.

Bu arada, en azından ufak bir campervan aracı tamamen kendi el işçiliğimle üretmenin de içimde ukde kaldığını söylemeliyim. Keşke yerim, zamanım olsaydı da iyi kötü kendim yapsaydım karavanımı diyorum hep...

Biz gene "benim karavanım bana, senin karavanın sana güzel" diyerek bu yazıyı da bitirelim.
Sürç-i Lisan ettiysek affola.

Sevgili Mustafa Dermanlı'ya ve seferimucip.com'a, campervan dönüşüm fotoğraflarını paylaştıkları için teşekkür ederim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder